پیشبینی قیمت مسکن، مصالح و بلوک سیمانی در سال ۱۴۰۲ متاثر از قیمت دلار

یکی از اصلی ترین دغدغه های افراد این است که چگونه از نابودی سرمایه های خود در وضعیت اقتصادی وخیم کشور جلوگیری کنند. بر اساس آمارهایی که منتشر شده است، در حال حاضر تنها بازارهایی که با نرخ تورم پیش رفته اند، بازار مسکن و ارز بوده است. در حقیقت بعد از افزایش نرخ ارز، مسکن نیز خود را نرخ این شاخص اقتصادی همسان کرده است و حتی رشد دلاری آن نسبت به دوره های قبلی بیشتر بوده است!

آمارهای موجود به خوبی نشان می دهد که در هشت ماه اولی که از سال ۱۴۰۱ گذشته است، تنها بازارهایی که با نرخ تورم پیشروی داشته اند، بازار ارز و مسکن بوده اند. این در حالیست که ارزش دلاری مسکن در ماه های پیشین به دلیل رشد پرسرعت قیمت دلار در حال تعدیل است.

گرچه قیمت مسکن از شاخص های بسیار مختلفی تاثیر می گیرد اما در طول سال های گذشته، این بازار همیشه متاثر از نرخ دلار بوده است. چرا که افزایش قیمت دلار به خاطر تورم است.

رشد قیمتی مصالح چگونه بوده است؟

مدتی هست که درگیر گرانی مصالح ساختمانی از جمله آهن، سیمان و …شده ایم. اما ما در بلوک ما تمام تلاش خود را به کار بسته ایم که قیمت بلوک سبک و سنگین را ثابت نگه داریم اما افزایش بش از حد مواد پایه مصرفی بر روی قیمت بلوک سیمانی هم تاثیر میگزارد، بنابراین اگر پروژه ی درحال ساختی دارید پیشنهاد میکنید هرچه زودتر نسبت به تامین مصالح مورد نظر خود اقدام کنید.

در اواخر پاییز 1401 کمبود یونولیت در بازار باعث شد که قیمت آن در طول چند هفته ی گذشته حدود ۴۰۰ درصد رشد داشته باشد. همچنین قیمت سیمان نیز با توجه به کمبود گاز، رشد ۳۰ الی ۴۰ درصدی داشته است.

رشد قیمت این دسته از مصالح ساختمانی باعث می شود که بازار مسکن نیز آشفته تر شود. مثلا قیمت مس که در طول این مدت رشد زیادی داشته است و قطعا روی بازار مسکن نیز اثرگذار خواهد بود.و همچنین در حال حاضر خبرها حاکی از گرانی فولاد هم هست. قیمت هر کیلو فولاد به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. بازار مسکن هم طبیعتاً به دلیل گرانی مصالح ساختمانی دچار نوسان قیمت شده است و باید هر چه سریع تر، مسئولین وقت از جمله وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی در مورد این مشکل، اقدامات لازم را انجام بدهند.

در نهایت به نظر می آید که مثل همیشه، تنها ضررکنندگان واقعی نوسانات بازار مصالح ساختمانی، مصرف کنندگان هستند. چرا که با افزایش قیمت این نهاده های ساختمانی و افزایش قیمت مسکن، کار خرید خانه از گذشته نیز سخت تر خواهد شد.

به همین دلیل است که دولت باید به این موضوعات وارد شده و با ارائه ی راهکارهای مناسب، بازار مسکن را به سمت ثبات پیش ببرد

 

در دوره هایی که نرخ تورم بیشتر شده است، قیمت دلار نیز افزایش داشته است. در این میان قیمت مسکن نیز که متاثر از بازار ارز است، دستخوش تغییر شده است. با بررسی آمارهایی که از سوی مراکز رسمی منتشر شده است، به خوبی می توان متوجه شد که این موضوع در حال تکرار است و قیمت مسکن متاثر از بازار ارز و نرخ تورم، در حال رشد می باشد. در حقیقت این دو بازار، تنها بازارهایی بوده اند که متناسب با نرخ تورم افزایش قیمت داشته اند. در حالی که دیگر بازارها مثل بازار سهام، هنوز نتوانسته اند متناسب با نرخ تورم حرکت کنند.

در حقیقت بر اساس نظریه های اقتصادی، ارزش دارایی در دوره های مختلف متناسب با نرخ تورم تعدیل می شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.