دیواربابربر

بلوک بابر سیمانی مناسب دیوارهای باربر

مناسب ترین و بهترین مصالح ساختمانی برای دیوار باربر چیست؟

دیوار باربر وظیفه انتقال نیرو از سقف و ستون‌ها به پی ساختمان را بر عهده دارد. یعنی وزن سقف و ستون‌ها بر روی آن قرار می‌گیرد. پس طبیعی است که آجر استفاده شده برای دیوار باربر باید از دیگر قسمت‌های ساختمان متفاوت باشد. بنابراین آجر مورد استفاده ، باید دارای ویژگی‌های منحصر به فردی باشد.
انسان‌ها از از گذشته‌های دور، تمایل زیادی به حفظ حریم خصوص زندگی خود داشتند. به همین دلیل بود که از عناصری همچون سنگ‌ها و حصار‌های چوبی برای این منظور استفاده می‌کردند. با گذشت زمان متریال مورد استفاده در این دیوار‌ها و حصارها تغییر کرد. در زمان های نزدیکتر در سی چهل سال گذشته از آجر دیوار باربر در ساختمان‌سازی بهره می‌برند. البته امروزه علاوه بر حفاظت از از حریم شخصی افراد، فاکتور‌های دیگری مثل عایق سرما و گرما و صوت و همینطور زیبایی و تجملات نیز به این دیوار‌ها اضافه شده‌است. در ادامه به بیان مصالح مناسب دیوارچینی و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

 

آجر باربر

یکی از مصالحی که از قدیم نیز به عنوان مصالح باربر اسفاده می شده، آجر بوده است.دیوار باربر وظیفه انتقال نیرو از سقف و ستون‌ها به پی ساختمان را بر عهده دارد. یعنی وزن سقف و ستون‌ها بر روی آن قرار می‌گیرد. پس طبیعی است که آجر استفاده شده برای دیوار باربر باید از دیگر قسمت‌های ساختمان متفاوت باشد. بنابراین آجر مورد استفاده ، باید دارای ویژگی‌های منحصر به فردی باشد.

برای مثال آجر دیوار باربر در سایز و اندازه‌های بزرگ‌تری نسبت به دیگر آجر‌ها ساخته‌ می‌شود. چرا که با بزرگ‌تر شدن ابعاد آجر، مقاومت آن نیز افزایش می‌یابد. علاوه بر این، سرعت دیوارچینی بیشتر شده و وقت کم‌تری برای آن صرف خواهد شد. البته باید این نکته را نیز مد نظر قرار دهید که اگر آجر مناسب دیوارچینی، بیش از اندازه بزرگ باشد، کار کردن با آن سخت شده و حتی می‌تواند باعث کاهش سرعت کار شود. با توجه به نکاتی گفته شد، آجر مورد استفاده شما باید در کنار اندازه و ابعاد استاندارد، از متریال و همچنین مقاومت خوبی نیز برخوردار باشد.

علاوه بر ابعاد آجر یکی از ایراداتی که آجر ها دارنداین است که  قبل از اقدام به دیوار چینی باید حتما مصالح را خیس کنید. چون در این صورت است که آجر‌ها رطوبت ملات را جذب نمی‌کنند و همینطور مقاومت آن‌ها بیشتر می‌شود. در صورتی که آجر‌ها رطوبت ملات را جذب کنند بعد از مدتی پوک شده و استحکام و عمر ساختمان کاهش چشمگیری خواهد یافت.

با توجه به زلزله‌هایی که در چند سال گذشته در کشور ما رخ داده است، دیوار چینی و رعایت اصول آن از اهمیت زیادی در افزایش سطح کیفی سازه برخوردار است. چرا که بخش اصلی فشار و وزن سقف و ستون‌ها بر روی دیوار‌ها قرار می گیرد.

توجه به این موضوع بسیار مهم، و ساخت دیوار با کیفیت پایین، مخصوصا در مناطق زلزله‌خیز می‌تواند سبب وارد آمدن ضرر‌های مالی و جانی جبران‌ناپذیری شود. با رعایت اصول دیوار چینی و استفاده از آجر دیوار باربر، می‌توانیم از وارد آمدن این خسارات جدی، جلوگیری به عمل آوریم. این بخش به بیان مختصر اصول دیوارکشی یا دیوار چینی اختصاص دارد.

 

انتخاب بلوک برای دیوار باربر

برای هر قسمتی از سازه، باید از مصالح مناسب آن استفاده شود. مثلا در قسمت‌های جداساز مثل تیغه، باید از بلوک سبک استفاده کرد. در حالی که در دیوار باربر باید از بلوک بابر مناسب دیوار چینی بهره برد. بلوک بتنی باربر با استاندارد 1-70 نوعی از بلوکهای سیمانی است که متناسب با شرایط بارگزاری بیشتر تولید می شود. این بلوک ها وزنی سنگین تر دارند و ابعاد آن معمولا 20*20*40 می باشد. مقاومت این بلوک ها تحت فشار بسیار بیشتر از سایر مصالح هست و می توان بلوک های تولید شده با این استاندارد را به عنوان بلوک باربر استفاده کرد.

بلوک سیمانی باربر
بلوک سیمانی باربر

اجرای این بلوک ها با توجه به توخالی بودن و ابعادشان بسیار راحت تر از آجرهای فشاری هست.

 

برای تهیه مصالح و اجرای تیغه چینی به چه چیزهایی نیاز هست؟

 

سنجیدن دقیق نقشه و پلان معماری

برای اینکه از در اجرای نقشه ساختمان دچار مشکل نشده و از درستی ابعاد و اندازه‌های تعیین شده اطمینان حاصل کنید، باید قبل از دیوارچینی بلوک ها را به اصطلاح یک رگه کنید. یعنی با چیدن یک ردیف بلوک سیمانی در محل مورد نظر، از درستی اندازه‌ها مطمئن شوید.

 

توجه به رنگ مصالح برای تشخیص کیفیت آن

با دقت در رنگ و شکل ظاهری مصالح ساختمانی می.توانید از سطح کیفیت آن مطلع شوید. برای مثال اگر رنگ آجر سفالی، کرمی باشد، نشان دهنده پخت کافی و مناسب آن است. در حالی که رنگ سرخ بیانگر عدم پخت مناسب سفال است. در مورد بلوک سیمانی هم نباید آهک و نمک در دیواره های آن وجود داشته باشد و یکدست خاکستری باشد.

در مصالح سیمانی اگر در سطح سیمان شن و دانه‌های غیر طبیعی مشاهده کردید، باید بدانید که ترکیب سیمان به کار رفته در مصالح، کافی نیست.

 

صاف بودن ردیف دیوار

در هنگام دیوارچینی باید دقت کنید که دیوار کاملا صاف بوده و به هیچ سمتی مایل نباشد. این موضوع حتی در ساخت دیوار‌های شیب‌دار نیز صدق می‌کند. اما می‌توان آجر یا بلوک دیوار باربر را به صورت پله‌ای چیده و دیوار را بالا آورد.

 

شاقول بودن دیوار‌ها
دیوارها باید کاملا شاقول باشند. در غیر این صورت در زمان نازک‌کاری باید مخارج بیشتری را برای پنهان کردن این نقص در دیوار، متحمل شوید. علاوه بر این دوغاب‌خور دیوار و کاشی‌ها و سنگ نما نیز بیشتر می‌شود.

 

جمع بندی

همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم، یکی از دلایل اصلی و مهم ساختمان سازی و دیوارکشی، حفظ حریم خصوصی زندگی خانواده‌ها است. اما از آنجایی که انسان‌ها زیبایی را دوست دارند، به مرور توجه به تجملات و زیبایی ساختمان نیز در ساختمان‌سازی رواج پیدا کرد.

 

بلوک سیمانی باربر یکی از مصالحی است که همه فاکتور‌های یک مصالح خوب از جمله مقاومت بالا، عایق گرما و سرما و همینطور زیبایی نمای ساختمان را به صورت یکجا تا حد قابل قبولی برای افراد فراهم می‌کند. به همین دلیل است که این مصالح ساختمانی مطمئن، رواج زیادی در ساخت دیوار ها و بنا‌های مختلف دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.