روش تولید بلوک سیمانی استاندارد

برای ساخت بلوک سیمانی یا بلوک بتنی از مصالح مختلفی میتوان استفاده نمود که در همه آنها سیمان جزو مصالح ثابت می باشد و دیگر مصالح میتوانند ماسه، پوکه معدنی، پرلیت و لیکا استفاده نمود که هرکدام ویژگیهای خود را دارا میباشند اما اخیرا در تهیه بلوک سیمانی از پوکه معدنی بیشتر استفاده میشود الخصوص شهرهای مرکزی و غربی کشور، آنهم بعلت دارا بودن شهر تبریز از معادن متعدد پوکه با کیفیت بالا که استفاده از پوکه معدنی باعث سبکی بلوک می شود که گاها در بازار به بلوک سبک نیز معروف میباشند.

با ممنوعیت استفاده از بلوک های سفالی در برخی از شهرها توسط سازمان نظام مهندسی، استفاده از بلوک های سیمانی رایج شده که در دیوارها، تیغه بندی و سقف استفاده می شوند.

استانداردهای بلوک سیمانی

از لحاظ ظاهری بلوک های سیمانی میبایست صاف و بدون شکستگی باشند و همچنین بگونه ای باشند که اندود و ملات براحتی به آن بچسبند.

در استاندار ملی شماره 70، بلوک های توخالی دیواری را به چند دسته تقسیم کرده اند

جهت کم کردن بار مرده و کاهش تبادل حرارتی و صوتی ساختمان از بلوک های سبک دیواری و سقفی استفاده می شود.

وزن مخصوص بلوک ها، جذب آب و همچنین مقاومت فشاری آن ها بایستی حداقل ها را پاس کند

طرح اختلاط بلوک ماسه ای

بتن مصرفی برای تولید بلوک ماسه ای میبایست از ملات خشک تهیه شود.

طرح اختلاط بتن مصرفی در تولید بلوک سیمانی سنگین استاندارد (ماسه ای) معمولا به صورت زیر پیشنهاد می شود

یک پیمانه سیمان

3/5 پیمانه شن

2/5 پیمانه ماسه

150-130 لیتر آب برای بتن

عمل آوری بلوکهای سیمانی استاندارد

– عمل آوری با هیتر یا بخاری

در کارگاهای کوچک بلوک زنی با ظرفیت تولید پایین از این روش استفاده میشود بدلیل اینکه نیاز به امکانات زیادی ندارد بدین صورت که بلوکها در مقابل هیتر یا بخاری که دارای بادبزن میباشد قرار میگیرد که هوای گرم از بین بلوکها عبور مینماید در این روش میبایست روی بلوکها را جهت حفظ گرما پوشانید.

– عمل آوری با آب

در روش عمل آوری با آب نیز مانند روش بالا امکانات خاصی نیاز نیست و این روش بیشتر در جاهایی که بلوک در مکان سرباز قرار میگیرد و در معرض تابش مستقیم آفتاب باشد انجام میگیرد بدین صورت که با یک آبپاش بلوکها را آبپاشی نموده تا از پایین آمدن رطوبت در بلوکها جلوگیری نمود که معمولا در این روش عمل آوری یک هفته زمان میبرد.

– عمل آوری با بخار

در جاهایی با ظرفیت تولید بالا برای اینکه زمان خشک کردن و عمل آوری بلوک پایین بیاید از این روش استفاده میکنند که با طراحی و ساخت اطاق بخار امکان پذیر میباشد. این اطاقها میبایست دارای حرارت 80 درجه سانتیگراد باشند در این روش عمل آوری بلوکها به یک روز کاهش می یابد.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.