مشکلات استفاده از بلوک غیر استاندارد

نمونه‌برداری‌ها از مصالح ساختمانی نشان می دهد که متاسفانه درصد انطباق آن نسبت به استانداردهای لازم و اجباری پایین است و به گفته ی مسئولین این به معضلی تبدیل شده است.

یکی از معضلات در ساختمان سازی، تولید بلوک‌های سیمانی غیر استاندارد است که باید از آن جلوگیری شود و برای تحقق این امر دستگاه های اجرایی همچون استاندارد و شهرداری و نظام مهندسی ساختمان با هم هماهنگی لازم را داشته باشند.

با نظارت‌های دقیق و پی در پی استاندارد شهروندان از بتن آماده استفاده می کنند و این امر باعث شده که تمامی بتن‌های آماده مطابق با استاندارد‌های لازم تولید شود و واحدهای تولیدی پیگیر پروانه‌های استاندارد هم باشند. اما ممکن است این امر در سراسر کشور در مورد سایر مصالح ساختمانی اجرا نشود.

از نظام مهندسی ساختمان انتظار می رود محصولات و فرآورده‌های ساختمانی را از نظر استاندارد یا غیر استاندارد بودن، داشتن گواهی استاندارد و کد 10 رقمی کنترل کنند.

خوشبختانه واحدهای تولیدی تیرچه مجاب شده اند تیرچه‌های استاندارد تولید کنند و در صورت بی‌توجهی به تذکرات استاندارد و تولید تیرچه‌ی غیر استاندارد برای پلمب این واحدها از طریق حقوقی اقدام خواهد شد و از تولید آنها جلوگیری می شود.

ولی متاسفانه برخی مواقع در انبارها سیمان‌هایی وجود دارد که کیفیت لازم را ندارند و با پیگیری‌هایی که توسط کارشناسان استاندارد انجام گرفته، مشخص شده است که هنگام عرضه به بازار و در واسطه‌گری تقلب‌هایی در آن رخ داده است که امیدوارم با همکاری استاندارد و نظارت‌های دو جانبه این معضل رفع شود.

و اما در مورد بلوک های دیواری نیز مواردی وجود دارد که تولید کنندگانی بدون در نظر گرفتن الزامات استاندارد ملی و بدون داشتن پروانه استاندارد اقدام به تولید بلوک سیمانی غیر استاندارد می کنند که می تواند صدماتی را وارد نماید.

باید توجه داشت این بلوک های غیر استاندارد معمولا میزان جذب آب،چگالی و مقاومت مطلوبی ندارد که هر یک از این موارد می تواند منجر به ایجاد حادثه در حین یا پس از ساخت شود.

همچنین این بلوک های غیر استاندارد باعث اتلاف وقت و هزینه سازندگان به صورت غیر مستقیم شوند. به گونه ای که ابعاد غیر استاندارد و رواداری غیر قابل پذیرش این بلوک ها میتواند هزینه سیمان کاری و سفید کاری را بالا ببرد و سرعت اجرا پروژه را نیز کاهش دهد.

همچنین این بلوک ها معمولا عملکرد مناسبی به عنوان عایق گرما و صدا ندارد و در حین زلزله می توانند  تخریب شوند.

و به این موضوع نیز باید توجه داشت که بعضا این بلوک ها حتی توان تحمل وزن خود را در دیوار های بلند ندارد.

 

 

بلوک مانا با تولید بلوک استاندارد سیمانی مفتخر به ارائه ی محصولی به کیفیت مطابق با استاندارد ملی ایران می باشد

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.