بلوک کامپوزیتی

بلوک سبک کامپوزیتی چیست؟

بلوک کامپوزیت معدنی

اگر شما هم در صنعت ساختمان مشغول به فعالیت هستید حتما این روزها تبلیغات بلوک سبک کامپوزیتی را دیده اید، اما منظور از بلوک کامپوزیت معدنی چیست و چه ویژگی ها و استانداردهایی را باید داشته باشد؟ در ادامعه ی این مقاله به بررسی ویژگی ها و معرفی این نوع از بلوک سیمانی خواهیم پرداخت.

بلوک کامپوزیتی تهیه شده از مصالح رند ساختمانی که شامل پوکه سفید معدنی یا همان پومیس ( پوکه بستان آباد)، سیمان پرتلند تیپ ۲ ، سولفات کلسیم (گچ)،اکسید کلسیم(اهک زنده)،الیاف (پلی پروپیلن)و کاتالیزور های مناسب می باشد.
این مواد هر کدام اگر به تنهایی مورد بررسی قرار گیرند هیچ گونه مقاومت کافی و یا کارایی نخواهند داشت ، حال اگر با مطالعه کافی بر روی انها و درک عملکرد انها در حوزه فیزیکی و شیمیایی اطلاعات مناسب را استخراج کنیم میتوانیم با ترکیب این مواد به نسبت های مناسب و عمل اوری مناسب به ماده ای دست پیدا کنیم که بتوان به عنوان یک مصالح موجه در صنعت از آن استفاده کرد

 

خصوصیات بلوک کامپوزیتی

این بلوک ها بسیار مشابه با بلوک های سبک معدنی یا بلوک های سبک صنعتی (لیکا) می باشد و از نظر مشخصات تفاوت چندانی با هم ندارند. و تعریف بیش از حد از این بلوک ها بیشتر جنبه ی تبلیغاتی دارد

مزایا ی بلوک کامپوزیتی

  • سبک با وزن ۴/۶۰۰کیلوگرم
  • دارای مقاومت فشاری و برشی قابل قبول
  • داکتایل یا چکش خوار یا ضربه پذیر
  • سطح عاج دار برای اتصال بهتر با مصالح رو کار
  • حذف گچ و خاک
  • قابلیت اجرا با چسب هبلکس و یا ملات
  • قابلیت ابکشی بالا جهت کاشیکاری و سنگ کاری
  • بدون شکستگی و پرتی

همانطور که میبینید این بلوک ها ویژگی های منحصر به فردی از خود ندارند که به نسبت بلوک های پوکه ای و لیکا از خود برتری داشته باشد. و آنچه در صنعت ساختمان از این بلوک ها می شنویم بیشتر جنبه ی تبلیغاتی دارد.

اشتباهات متداول در مورد بلوک های کامپویزتی

به اشتباه این بلوک ها را به عنوان بلوک گچی، هبلکس و یا حتی پوکه ای نیز بنامند ولی در واقع این بلوک ها نه گچی هستند و نه بلوک هبلکس هستندو این بلوک کامپوزیت است بلوک کامپوزیتی همان طور که گفته شد می تواند از مصالحی چون پوکه پرلیت، پومیس، لیکا، سیمان پرتلند تیپ ۲ ، سولفات کلسیم (گچ)،اکسید کلسیم(اهک زنده)،الیاف (پلی پروپیلن)و کاتالیزور های مناسب همچون بنتونیت ، زئولیت، متاکائولن ، ورمیکولیت و… ساخته شود.

نمونه قالب بلوکم کامپوزیتی
نمونه قالب بلوکم کامپوزیتی

همان طور که از اسم آن یعنی کامپوزیت مشخص است، مصالح بسیاز زیاد و متنوعی در فرایند تولید این بلوک ها استفاده می شود. از آنجایی که مصالح ارزانی مانند گچ و آهک و … در تولید این بلوک ها مورد استفاده قرارمیگیرد، سودجویان را به سمت تولید این بلوک ها واداشته است. اما نکته ی مهم این است که این مصالح اگر با نسبت مناسب تولید نشوند به هیچ وجه مقاومت فشاری مناسبی را نمیتوانند تحمل کنند. درواقع امکان تولید کیفیت پایین این بلوک ها بسیار بسیار زیاد می باشد.

این بلوک ها حتملا باید بر اساس استاندارد ملی شماره ۸۵۹۳ و ۲۷۸۶ تولید شوند.

با توجه به موارد ذکر شده، امکان پایین آمدن کیفیت  بلوک های کامپوزیتی در فرآیند تولید بسیار زیاد می باشد و پیشنهاد ما استفاده از بلوک های سبک پوکه ای استاندارد می باشد که گچ و آهک در تولید آن ها به کار نرفته باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با بلوک مانا در تماس باشید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.