استاندارد بلوک‌های بتنی(سیمانی) غیرباربر– ویژگی‌ها ‌۷۷۸۲ ویرایش ۱۳۹۹

استاندارد 7782

در این مقاله به بررسی و دانلود آخرین تغییرات  استاندارد بلوک‌های بتنی(سیمانی) غیرباربر– ویژگی‌ها ‌ با شماره 7782 ویرایش آخرین سال یعنی 1399 خواهیم پرداخت.

همانطور که می دانید استاندارد 7782 یک استاندارد اجباری برای تولید کنندگان بلوک سبک سیمانی از نوع پوکه ای و … است. یعنی هر نوع از بلوک های بتنی که در طرح اختلاط آن از سیمان استفاده شده باشد و به صورت غیر باربر (دیواره ها و تیغه های داخلی و پیرامونی ساختمان ها به به منظور جداسازی فضا ها) استفاده شوند، الزاما باید تحت شرایط و ضوابط این استاندارد ملی تولید شوند. کلیه مهندسین ناظر باید حین اجرای پروژه های ساختمانی از استاندارد بودن مصالح مصرفی مطمئن شوند.

بلوک غیر استاندارد چیست؟

متاسفانه دیده شده برخی از کارگاه های کوچک اقدام به تولید و فروش بلوک های سبک غیر استاندارد با مقاومت فشاری پایین تر از حد تعیین شده میکنند که مهندسین ناظر با توجه به مخاطراتی که استفاده از این نوع بلوک ها به همراه دارد بر حسب وظیفه ی خود بایستی مانع بکارگیری این نوع بلوک های غیر استاندارد شوند. بلوک های غیر استاندارد می تواند ظاهری مشابه بلوک های استاندارد داشته باشند ولیکن نتیجه ی تست آن ها در آزمایشگاه های مصالح ساختمانی رد می شوند.

بلوک با تاییدیه استاندارد

بلوک سبک مانا دارای دو پروانه ی استاندارد ملی به شماره های 7782 و 1-70 می باشد، که محصولات این مجموعه منطبق با استاندارد 2-70، مجموعه مباحث مقررات ملی ساختمان، الزامات مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی و آیین نامه 2800 می باشد.

پروژه هایی که از محصولات بلوک مانا استفاده کنند، میتوانند تاییدیه این شرکت به همراه کد رهگیری معتبر و همچنین تاییدیه انجمن تولیدکنندگان بلوک سبک سیمانی استاندارد را دریافت کنند.

ویرایش های استاندارد 7782

این استاندارد دارای ویرایش های مختلفی می باشد که ویرایش سال 1392 چندین سال مورد استفاده قرار گرفته بود و در حال حاظر ویرایش سال 1399 تنها استاندارد معتبر در این زمینه است که از شهریور 1401 همه ی تولیدکنندگان ملزم به رعایت مفاد آن می باشند.

اما این استاندارد در ویرایش جدید چه تفاوت هایی به نسبت قبل داشته است؟

این استاندارد در سال 1399 مورد تجدیدنظر قرارگرفت و شرایطی سختگیرانه تر نسبت به قبل داشته است. به عنوان مثال حداقل میانگین مقاومت فشاری در نمونه بلوک های سیمانی در گذشته 2.5 مگاپاسکال بوده ولیکن در این ویرایش جدید مقدار آن به 3 مگاپاسکال تغییر پیدا کرده است. همچنین  رفتار این بلوک ها در برابر آتش نیز اهمیت پیدا کرده است.

در ادامه به بررسی مفصل این استاندارد خواهیم پرداخت


مرجع: سازمان ملی استاندارد ایران، استاندارد ملی ایران INSO
شماره استاندارد: 8877
ویرایش: سال 1399 تجدید نظر دوم
عنوان: بلوکهای بتنی(سیمانی) غیرباربر ویژگیها

دانلود فایل pdf استاندارد 7782، ویرایش 1399 تجدید نظر دوم

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.