کیفیت بلوک سیمانی چقدر به نوع دستگاه بلوک زنی وابسطه است؟

همان طور که می دانید عوامل مختلفی بر بروی کیفیت بلوک های سیمانی تولید شده تاثیر می گزارد. در این مقاله میخواهیم بررسی کنیم که آیا علاوه بر طرح اختلاط بتن مصرفی آیا دستگاه تولید بلوک سیمانی می تواند بر روی کیفیت آن تاثیر بگزارد یا خیر؟

در مقالات قبلی از اهمیت طرح اختلاط بتن یادکردیم و یادآور شدیم نسبت آب به سیمان، نوع دانه بندی مصرفی و سایر افزودنی ها تا چه میزان می تواند در کیفیت ظاهری بلوک سیمانی، بر روی مقاومت فشاری، جذب آب، میزان عیق بودن محصول در برابر انرژی و … تاثیر گذار باشد. حال برای یافتن پاسخ تاثیر نوع دستگاه بلوک زنی بر روی کیفیت بلوک های سیمانی ابتدا باید فاکتورهای موثر یک دستگاه بر روی کیفیت بلوک را بشناسیم و سپس با معرفی انواع دستگاه های بلوک زن آن ها مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهیم.

پارامتر های موثر در کیفیت بلوک سیمانی ناشی ازدستگاهتولید بلوک بتنی

پارامترهای مختلفی می تواند روی کیفیت بلوک سیمانی تاثیر داشته باشد که شاید مهمترین آن ها تاثیر دستگاه بلوک زن بر روی کیفیت بلوک باشد. اما چه مولفه هایی از دستگاه بلوک زن بر کیفیت بلوک تاثیر می گزارد؟ به طور کلی می توان عوامل موثر بر کیفیت بلوک سیمانی ناشی از دستگاه بلوک زن را به صورت زیر خلاصه کرد:

  • میزان تراکم (کمپرس) ایجاد شده در قالب بلوک ها
  • میزان ویبره
  • خطا پذیری عوامل انسانی

 

انواع دستگاه های بلوک زنی

دستگاه های تولید بلوک سیمانی را به طور کلی می توان به سه دسته ی اصلی تقسیم بندی کرد، دستگاه بلوک زن دستی، دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک، دستگاه بلوک زن تمام اتوماتیک. دستگاه های بلوک زن بر حسب سایر ویژگی ها نیز قایب تقسیم بندی می باشد.

دستگاه بلوک زن دستی

ارزان ترین و ابتدایی ترین نوع دستگاه بلوک زن، دستگاه های دستی هست، دستگاه بلوک زن دستی به بلوک زن تکی نیز معروف بوده و از آن جهت ساخت بلوک در زمان عدم دسترسی به کابل برق استفاده می شود. در بلوک زن دستی تراکم قالب به وسیله سمبه با حرکت اهرم توسط نیروی مکانیکی صورت می گیرد نیروی مکانیکی لازم جهت تولید بلوک در بلوک زن دستی توسط اپراتور تولید شده و این دستگاه نیازی به دسترسی به کابل برق ندارد و کیفیت بلوک تولید شده متناسب با مقدار نیروی لازم جهت حرکت اهرم سنجیده می شود. برای تولید بلوک با این روش اپراتور در ابتدا ملات لازم (شن و ماسه، سیمان و آب) جهت ساخت بلوک را آماده نموده  ملات بلوک را به داخل قالب ریخته و اهرم سمبه را با دست به سمت پایین می کشد. با حرکت سمبه و به کمک فنر دستگاه بلوک زن دستی بلوک ساخته شده از قسمت پایین دستگاه خارج می گردد.

بلوک زن دستی
بلوک زن دستی

با توجه به این که تراکم ایجاد شده بر روی نمونه های تولید شده توسط نیروی دست اپراتور می باشد، این مقدار بسیار پایین می باشد و به علت عدم وجود ویبره مناسب و خطا پذیری بالای آن کیفیت بلوک های تولید شده با دستگاه های دستی، کمترین مقدار ممکن است. از آن جایی که تراکم بتن در این بلوک ها کم می باشد، مصالح مصرفی در تولید بلوک به این روش حداقلی است که قیمت تمام شده برای تولید بلوک به این روش حداقل است. اما قیمت پایین بلوک های دستی به بهای افت کیفیت بلوک ها تمام می شود.

 

دستگاه بلوک زن برقی – دستی

در بلوک زن برقی همان دستگاه دستی است با اندکی تفاوت. در بلوک زن برقی برای تراکم قالب از الکتروموتور تک فاز یا سه فاز با توان 1.5 تا 3 اسب بخار استفاده می شود. بلوک زن برقی معمولا در دو نوع بلوک زن برقی تک موتوره و بلوک زن برقی دو موتوره بوجود دارد. ا
در ساخت بلوک با بلوک زن برقی ابتدا ملات تهیه شده (سیمان، ماسه، پوکه و آب) را داخل سینی دستگاه بلوک زن برقی ریخته و سپس با استفاده از شن کش مواد را به داخل قالب هدایت می شود. پس از پر شدن قالب ها ویبره دستگاه را روشن شده و در صورت نیاز دوباره قالب های بلوک را تا لب قالب پر می شود. در مرحله بعد سنبه دستگاه را توسط اپراتور کشیده می شود تا مواد متراکم شود و در مرحله آخر قالب را بالا آورده می شود.

بلوک زن برقی دو موتوره

در این روش نسبت به دستگاه قبلی وجود ویبره یک امتیاز در جهت بالابردن کیفیت هست، هرچند که ویبره دستگاه های دستی برقی قدرت چندانی ندارد اما نبود آن تا حدی جبران شود. دقت کنید همچنان سمبه به صورت تستی نیرو وارد میکند و این یعنی تراک پذیری قابل توجهی نمی توان ایجاد کرد و کیفیت این بلوک ها نیز نمی تواند خیلی قابل قبول باشد. از آن جایی که تراکم بتن در این بلوک ها  هم بالا نمی باشد، مصالح مصرفی در تولید بلوک به این روش حداقلی است که قیمت تمام شده برای تولید بلوک به این روش حداقل است.

 

بلوک زن نیمه اتوماتیک

بلوک زن نیمه اتوماتیک که به بلوک زن هیدرولیک یا بلوک زن تخم گذار نیز معروف است  برای ساخت بلوک در تیراژ بالا و ابعاد دقیق تر استفاده می شود. در بلوک زن نیمه اتوماتیک ویبره قالب ها به صورت برقی بوده و پرس نیز هیدرولیکی است به همین علت بلوک ساخته شده دارای ابعاد صاف و یکنواخت می باشد. دستگاه بلوک زن هیدرولیکی نیازمند یک اپراتور حرفه ای برای تولید بلوک در بیشترین ظرفیت است. قالب های مورد استفاده در بلوک زن نیمه اتوماتیک، متنوع تر است و ظرفیت تولید در آن بالا تر است
مراحل ساخت بلوک با بلوک زنی نیمه اتوماتیک بدین صورت است که ابتدا ملات لازم (سیمان، ماسه، پوکه و آب) جهت ساخت بلوک باید آمده شود. ت سپس ملات تهیه شده درون سینی دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک ریخته میشود و  به درون قالب ها هدایت  میشود . با روشن نمودن ویبره دستگاه بلوک زنی نیمه اتوماتیک عملیات ویبره زنی آغاز می گردد. عملیات پر نمودن قالب را تا جایی که قالب ها پر شوند دوباره انجام  می شود. عملیات پرس توسط پمپ هیدرولیک دستگاه صورت گرفته و در نهایت با بالا اوردن قالب ساخت بلوک به اتمام می رسد.

خروجی و نتیجه ی کار با دستگا های تخم گذار می تواند بسیار عالی و با کیفیت باشد، چرا که ویبره و  پرس به صورت برقی و هیدرولیک انجام می شود. آن چه در این دستگاه ها مهم هست، تعداد و توان دینام ها و پمپ هیدرولیک هست، و اینکه چه سنسور و تجهیزات دیگری جهت اتوماتیک کردن بیشتر دستگاه به آن اضافه شده است.

بنابراین کیفیت همه ی نمونه های تولید شده با دستگاه های هیدرولیکی تخم گذار یکسان نیست، بلوک مانا از این نوع دستگاه ها هم جهت تولید استفاده میکند که بالاترین میزان ویبره و فشار در آن به کار برده شده است و همچنین عملیات تخلیه و پخش بتن و ملات نیز توسط خود دستگاه انجام میشود تا ملات به صورت یکنواخت در قابل پخش شود.

 

 دستگاه بلوک زن اتوماتیک

بلوک زن اتوماتیک
بلوک زن اتوماتیک

دستگاه بلوک زن تمام اتوماتیک به دستگاه بلوک زن ثابت نیز معروف است تمامی مراحل ساخت بلوک به صورت ثابت و اتوماتیک انجام می گیرد. در دستگاه بلوک زن اتوماتیک اپراتور دخالتی در تولید بلوک ندارد و فقط برای نظارت روی کار دستگاه از اپراتور استفاده می گردد. بلوک ها پس از ساخت بر روی پالت های چوبی یا فلزی در زیر دستگاه قرار گرفته و برای خشک شدن به محل مناسبی منتقل می گردد. دستگاه بلوک زن اتوماتیک امکان نصب سیلو نیز دارد و در ظرفیت های مختلف ساخته می شود. دستگاه بلوک زن اتوماتیک امکان تولید با ظرفیت بالاتر در یک شیفت کاری را داشته و مناسب تولید بلوک در تیراژ بالا می باشد. دستگاه های بلوک زن اتوماتیک به علت عدم دخالت اپراتور در تولید، معمولا کیفیت ثابت خواهد ماند.

بلوک مانا با به کارگیری تجربیات چندین ساله خود در تولید بلوک سبک و سنگین سیمانی، اقدام به طراحی و تولید یک خط ثابت بلوک سیمانی با دستگاهی تمام اتوماتیک نموده است که قادر به تولید انواع بلوک سیمانی در تیراژ بالا، با بالاترین کیفیت ممکن نموده است. این دستگاه بدون دخالت اپراتور و به صورت اتوماتیک با نیروی برق و هیدرولیک عمل میکند.

شایان ذکر است مراحل تولید ملات و بتن مورد مصرف در این دستگاه نیز به صورت اتوماتیک و با طرح اختلاط مناسب تهیه می شود.

 

کیفیت اتفاقی نیست، بلکه حاصل یک دهه تجربه و بکارگیری دانش روز و جدیدترین ماشین آلات در بلوک مانا می باشد.

 

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.